Impast – technika malarska

Obraz olejny malowany impastem

Impast to technika malarska polegająca na nakładaniu grubej warstwy farby, dzięki czemu widać ślady zostawione przez narzędzie, którym malował artysta. Obraz malowany impastem jest dynamiczny, nierówna faktura podkreśla ekspresję. Poprzez widoczne ślady gestów twórcy tworzy się kontakt pomiędzy artystą a odbiorcą. Można powiedzieć że widz jest oddalony tylko o długość pędzla od twórcy. Warto pamiętać, że efekt takiego dynamicznego nakładania farby to nie tylko pędzel, ale też inne narzędzia. Bardzo ciekawe efekty daje praca szpachlą malarską. Farba olejna dobrze nadaje się do tego typu malowania ponieważ nie traci nic nawet jeśli ma bryłę trójwymiarową. Farby akrylowe a zwłaszcza gwasz (farby wodne) to medium do malowania płaszczyzn, olej może z powodzeniem wychodzi w trzeci wymiar tworząc interesujące struktury.

Przykład zastosowania techniki impastu na płótnie autorstwa Vincenta van Gogha:

Impast, obraz olejny

Odrobina historii

W XVI wieku technikę impastu stosowano w celu podkreślenia efektów świetlnych – można to zaobserwować w malarstwie holenderskim, flamandzkim i włoskim. XVIII wiek to czas kiedy ta technika staje się popularna też w Anglii. Intensywna warstwa jasnej farby (na przykład biele i żółcienie) w otoczeniu ciemniejszych barw to idealne przedstawienie płomienia lampy naftowej. Dalsze lata, druga połowa XIX wieku to impresjonizm – tam królował impast. Cała idea malowania impresyjnego wrażeniowego to chęć uderzenia kolorem. Namalowaniu błysków, świateł, barw.

Temat impastu bardzo dobrze opracowano na stronie zachęty, podaję ich stronę jako źródło: https://zacheta.art.pl/pl/mediateka-i-publikacje/impast 

W moich pracach posługuję się często impastem, na przykład na obrazie przedstawiającym wejście na plażę (Studium morza XXXIII).