obraz olejny

Galeria sztuki – obrazy olejne

Moją ideą jest to, żeby ta strona stała się bazą danych zgromadzonych wokół hasła obraz olejny. Chodzi zarówno o galerię sztuki, jak i techniczne aspekty malarstwa olejnego jak i techniki malarskie i artystów. Pierwszy moduł to galeria sztuki, obrazy olejne mojego autorstwa, które można nabyć kontaktując się ze mną pod adresem lianabieler@gmail.com

Galeria moich obrazów na sprzedaż i kompendium wiedzy poświęcone zagadnieniom związanym z obrazem olejnym

Kocham malarstwo olejne. Po ukończeniu kierunku Malarstwo na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych zajmuję się głównie malowaniem farbami olejnymi. W tym miejscu internetu chcę zebrać zarówno galerię moich prac, jak i filmy , informacje o innych malarzach, a także bazę wiedzy o samym medium, czyli jak malować farbami olejnymi.

Moją ambicją jest stworzyć rozbudowane i kompletne kompedium wiedzy (system artykułów i filmów) które możliwie jak najgłębiej wyczerpałyby temat obrazu olejnego. Poniżej przedstawiam spis artykułów:

5 praktycznych wskazówek – o czym pamiętać przy malowaniu farbami olejnymi ?

 

Techniki malarskie, idee, pojęcia, kolory i wszystko co wiąże się z obrazem olejnym

Barwniki i pigmenty – Malując farbami olejnymi często stykamy się z tymi pojęciami, ale czym właściwie są? Czym różnią się pigmenty i barwniki? Kluczowa różnica to poziom rozpuszczalności, ale różnią się też transparentnością. Barwniki rozpuszczają się w olejach, natomiast pigmenty nie. Temat różnic między tymi definicjami opisuję w artykule: Czym różnią się pigmenty i barwniki?

barwniki i pigmenty

 

Sfumato – Łagodne zmiany w tonach barw na obrazie. Artysta płynnie przechodzi z jednego koloru do drugiego albo ze światła do cienia. Przykładem obrazu malowanego w technice sfumato jest Mona Lisa.

sfumato

Impast – technika malarska polegająca na nakładaniu grubej warstwy farby. To co jest ciekawe w tej technice to możliwość zaobserwowania jak artysta nakładał farbę na płótno, widać gest, pociągnięcia pędzla. Można powiedzieć, że odbiorca jest oddalony tylko o długość pędzla od artysty. Więcej o tej technice malarskiej piszę w artykule poświęconym technice jaką jest impast. Pojęcie wytłumaczone jest bardzo dobrze na stronie zachęty, źródło: https://zacheta.art.pl/pl/mediateka-i-publikacje/impast

Przykład obrazu olejnego malowanego techniką impastu to obraz Vincent’a van Gogh’a Pole pszenicy z krukami, fragment wklejam poniżej, źródło: https://artsandculture.google.com/asset/wheatfield-with-crows-vincent-van-gogh/dwFdD5AMQfpSew

Impast, obraz olejny

Decentryzm – umieszczenie istotnych czy nawet kluczowych elementów kompozycji poza obrazem w ten sposób, że na płótnie widać elementy które mają łączyć się z tym co nie jest widoczne, np. studium postaci z uciętą głową- same tylko nogi i tułów. Chodzi o to, żeby w widzu powstała chęć „wyjrzenia poza płótno”, wyobrażenia sobie tego co jest poza obrazem.

Sjena palona – posiada ciepłą brązową barwę, to mieszanka tlenków, uzyskuje się w chemicznym procesie spalania gliny limonitowej. Dla osób zainteresowanych zamieszczam oznaczenie kilku sjen w tabeli kolorów RGB:

  • Sjena palona (Hex: #E97451) (RGB: 233, 116, 81)
  • natomiast sjena surowa (Hex: #AB734E) (RGB: 171, 115, 78)
  • tymczasem sjena (Hex: #882D17) (RGB: 136, 45, 23)
  • i sjena ciemna (Hex: #3C1414) (RGB: 60, 20, 20) źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sjena_palona

Magia, czyli obraz olejny

Ze wszystkich stron atakuje nas tzw. nowe. Nowe technologie, nowe modele ubrań, samochodów, butów. Podobnie jest w dziedzinie sztuki – Grafika, wydruki, NFT, czyli non-fungable token i itp. Dlatego, kiedy chcemy kupić obraz trafiamy często na wydruk na płótnie. Maszynowa robota. Technologia zabójcza dla tego co jest najważniejsze w malarstwie – bezpośredniego kontaktu z artystą. Twórca maluje, a na płótnie widać uderzenia pędzla, widać gest. Można śmiało powiedzieć, że artysta jest na wyciągnięcie pędzla od odbiorcy. Tu jest duch i tajemnica malarstwa. Wszystkie moje obrazy są ręcznie malowane (maluję je ja) i powstają na najlepszej jakości lnianym płótnie.  Obraz olejny to medium z ogromną historią. To magia przekazywania emocji między artystą a odbiorcą. To jest nośnik, który od setek lat działa.

 

Obraz olejny – lniane płótno, rewers

 

Dlatego warto podejść do sprawy wnikliwie i zastanowić się czym dokładnie jest. Z tego wynikają kolejne pytania: jak zagruntować płótno? Jak odpowiednio nakładać farbę olejną, i jak zabezpieczyć obraz? Konkludując – dobry trwały obraz to odpowiednia obróbka.

Obraz na płótnie krok po kroku

Zacznijmy od początku, najpierw konieczna jest rama. Dobra rama jest solidna i dobrze spasowana, dlatego zwracam uwagę na rozmaite aspekty, jak na przykład faza. Jest to odpowiedni kąt ramy, ponieważ najlepiej aby nie dotykała płótna na całej szerokości a jedynie na krawędzi. Kiedy mamy odpowiednią ramę należy obić na niej płótno. Przede wszystkim należy wybrać płótno najlepszej jakości. W procesie malarskim najlepiej zachowuje się len.

obraz olejny 2

Płótno powinno być obite zgodnie ze sztuką. Dlatego nie może być naciągnięte za słabo, bo potem obraz będzie zwisał. Zbyt mocno naciągnięte płótno może się zbiec w procesie przeklejania i gruntowania co może doprowadzić do wygięcia ramy lub zerwania płótna. Po odpowiednim zagruntowaniu lniane płótno powinno mieć kontakt z farbą, ale ograniczony przez warstwę podkładu. Odpowiednio zagruntowane płótno malowane zgodnie ze sztuką malarską to tysiące lat trwania obrazu. Ja maluję na płótnach firmy Kowalik, to nieduża rodzinna firma i ręcznie przygotowywane płótna najwyższej jakości. Płótna na których maluję wyglądają tak:

Podobrazie jednego z moich obrazów

Obraz olejny na płótnie

Powyższe hasło to klucz, ponieważ wiele osób poszukuje sztuki malarskiej, dobrych prac współczesnych artystów. Niestety nie jest prosto znaleźć takie obrazy. Po wpisaniu w wyszukiwarce internetowej haseł takich jak ciekawy obraz czy po prostu obraz, obraz łąki, morza itp. wyszukują się głównie zdjęcia. Internauta próbując  znaleźć prace malarskie uszczegóławia swoje zapytanie zaznaczając, że praca ma być olejna, na płótnie. Niestety to nadal może być za mało. Bardzo często wyskakują strony sprzedające wydruki obrazów na płótnie.

Jak powiesić obraz

Wieszanie obrazów, to wbrew pozorom, temat dosyć szeroki ponieważ można wyróżnić rozmaite techniki w tym zakresie. Mamy tu dwa główne rozwiązania – wieszanie na linkach przymocowanych do listwy przysufitowej i bezpośrednie wieszanie na gwoździu bądź haku. Listwy przysufitowe to rozwiązanie pozwala na zmianę rozmieszczenia ekspozycji i jest wygodniejsze w przypadku kiedy zakładamy rotację prac. Ponieważ lista zamontowana jest na górze ściany, można manipulować linkami tak aby prace wisiały wyżej lub niżej. Owa mobilność jest dużym atutem tego rozwiązania, jednak nie można zapominać o linkach, które są widoczne i mogą utrudniać percepcję obrazu. Natomiast mocowanie na hakach to zwycięstwo estetyki ale kosztem mobilności – obraz musi wisieć w danym miejscu. Warto zbadać wytrzymałość lin stalowych jeśli chcemy powiesić na nich cięższą pracę. Przykładowo dla linki stalowej o średnicy 1 mm obciążenie zrywające to aż 95 kg. Źródło: https://linynametry.pl/product-pol-58-LINA-STALOWA-2mm-1×19.html  Zagadnienie wieszania obrazów rozwijam